Interiér

Z Dobrušky do celého světa – to je kvalitní nábytek firmy Jech

Firma Jech z Orlických hor si právem zakládá na kvalitě nábytku, který vyrábí pouze na zakázku. „Vím, že se mohu zákazníkovi i za deset let bez obav podívat klidně do očí“, vysvětluje svou filozofii zakladatel a majitel společnosti Pavel Jech. My jsme si k rozhovoru pozvali jeho syna Marka, který po dvaatřiceti letech pomalu přebírá otěže vedení rodinného podniku.

Jak to předávání pravomocí probíhá?

Upřímně, jsem rád za to slovo pomalu a myslím, že to tak je správně. Když odmyslím dětské brigády, tak ve firmě naplno pracuju devátým rokem. Ve svých čtyřiadvaceti jsem tehdy nastoupil na čerstvě uvolněnou pozici markeťáka. Předtím jsem dva roky sbíral zkušenosti v digitální agentuře, což bylo nejlepší místo, kde začít. Teď už druhým rokem kompletně odpovídám obchod firmy. A s tím předáváním je to spíše tak, že otec postupně uvolňuje oblasti, do kterých se pak pustím já.

Musel vás přemlouvat, abyste do firmy nastoupil?

Přemlouvat mě rozhodně nemusel, od mala mám rád jak firmu, tak i lidi, kteří v ní pracují. Koneckonců taky jezdíme už osmnáct let na společné dovolené, takže jsme skutečně taková větší rodina. Takže představě, že desítku klientů nahradím firmou, která ještě navíc nese moje jméno, samozřejmě nešlo odolat. A to jsem tehdy ještě ani úplně nevěděl, na jak kvalitních základech naše společnost stojí. Plně jsem si to uvědomil až před třemi lety, kdy nám pod jeden příspěvek na facebooku napsaly stovky lidí, že od nás mají sedačku i více než dvacet let a že to byla skvělá volba.

Jak se firma během těch vašich devíti let posunula?

Pokud bychom měli usuzovat podle tržeb, tak se více než zdvojnásobila. Bylo nás kolem sedmdesáti, dnes už je nás ve firmě sto deset. Rozvíjíme se snad ve všech oblastech, produkty počínaje, přes lepší řízení výroby a technologii, až po to, jak naši značku vnímají zákazníci. Stojí za tím ale opravdu úsilí nás všech.

Jak vás – jako nastupující generaci – berou zaměstnanci?

To se musíte zeptat spíše jich, ale věřím, že snad dobře. Myslím, že jsem jim už dokázal, že mi na firmě záleží a nepřišel jsem z ní, jak se říká, jen brát.

Jaké jsou současné trendy v sedacích soupravách?

Ať už v designu, funkčnosti nebo potahových materiálech se samozřejmě trendy proměňují, každý jsme však jiný a v různém věku se liší i preference. Co ale jednoznačně vidíme jako trend napříč vším je fakt, že lidi už nechtějí plnit skládky nekvalitními výrobky, které sotva přežijí záruční dobu. Dnes zákazníky mnohem více zajímá, kde a z jakých materiálů byla sedací souprava vyrobená a co se s ní stane, až doslouží. Sedací soupravy od nás vydrží násobně déle: dáváme neomezenou záruku pět let, navíc ale běžně zákazníkům po patnácti, dvaceti letech sedací soupravu přečalouňujeme. Klient si vybere nový potah, když je třeba, měníme i pěny, a sedací souprava je ve výsledku jako nová. To je naše cesta udržitelnosti. Protože nic není ekologičtější než produkt, který se nemusel vyrobit.

Jak ale běžný zákazník pozná, že je sedačka opravdu kvalitní?

Pouze od pohledu to neumíme poznat ani my: to, co nejvíce ovlivňuje kvalitu, je totiž především pevná kostra a jakost výplně, tedy součásti skryté pod potahem. Ale nejde jen o kvalitu samotného výrobku, rozhoduje také úroveň služeb a servisu. Nejlepší jsou nakonec stejně reference a zkušenosti ostatních zákazníků. Cena určitým vodítkem být může, ale platí to spíše u podezřele levných výrobků.

Cena tedy zohledňuje hlavně materiály?

My bychom samozřejmě mohli nakupovat materiály i násobně levněji. Kupříkladu pěny, jejichž kvalita se udává v kg/m 3: My používáme v sedácích pěny o hmotnosti 50–60 kg/m 3, zatímco výrobci levných sedaček cca 25 kg/m3. To ale neznamená, že naše pěny jsou jen dvakrát dražší. Vyrábějí se totiž v menším množství a někde jsme i jediní, kdo tyto pěny odebírá. Naštěstí to také neznamená, že vydrží pouze dvakrát déle, než se prosedí.

Vaše firma vyrábí také nábytek pro pečovatelství a zdravotnictví. Jak se vám daří v tomto segmentu?

Pro ty, kdo nevědí, co si pod tím představit: jde převážně o polohovatelná křesla se speciální ergonomií a funkcemi pro péči o osoby starší nebo se sníženou mobilitou. A mám velkou radost, že i v tomto segmentu se nám daří, a to i v zahraniční, kde jsme tento nábytek začali prodávat pod vlastní značkou Nursen (cizinci totiž nedokázali jméno Jech vyslovit). V současné době tyto výrobky napřímo nejvíce dovážíme do Anglie, Švédska, Nizozemska nebo na Tchaj-wan, díky výborné spolupráci s firmou Linet ale i do dalších zemí.

Jak vidíte budoucnost ve vašem podnikání? Mohou přijít i nějaké problémy?

Na svět a všechno koklem se divím vždy pozitivně. Teď mě, prosím, berte trochu s rezervou, ale táta mi jednou řekl: problémy se nezabývej, devadesát procent z nich se vyřeší samo.

Rozhovor vydaný v časopise builder 9-10/2023

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..